NPS voor Bouwbedrijven®

Hoe het werkt

Net Promoter®Score in de Bouw



Hoe krijg ik enthousiaste klanten? Dat is momenteel een onderwerp waar veel bouwbedrijven mee worstelen.
Hoe zorg ik er voor dat ze positief over mij spreken en als ambassadeurs handelen?
En is de NPS methodiek dan wel geschikt voor mijn bouwbedrijf?
De rapportcijfers die we nu krijgen van onze kopers en huurders, werken toch ook goed?
Het korte antwoord: Ja, ook voor bouwers is de NPS methodiek zeer nuttig.

Maar het is meer dan alleen maar een getal. Het is een geweldige dynamiek die je aan jouw bedrijf toevoegt. Een beweging dat iedereen binnen en buiten de organisatie zal aanraken.

Ontdek hier hoe de NPS methodiek precies werkt 

Waarom is het voor jouw bouwbedrijf belangrijk? 

1. Een koper is meer dan alleen een koper.
De NPS gaat er van uit dat bedrijven met enthousiaste relaties, harder groeien dan soortgelijke bedrijven met minder enthousiaste klanten. Maar dat is ook begrijpelijk. De koper is namelijk niet alleen een bewoner van de nieuwe woning, maar ook een broer, zus, tante, oom of gewoon een kennis van iemand die zich net aan het oriënteren is op de huizenmarkt. Of hij is misschien wel een beslisser binnen een organisatie wat binnenkort zelf een kantoor laat bouwen. Denk je dat ze voor jouw bouwbedrijf kiezen? Als men enthousiaste berichten over jouw bedrijf heeft gehoord, nemen jullie kansen toe. Zodra men een negatieve uitlating over jullie hoort, worden je kansen op nieuwe business sterk verkleind.

2. Je hebt altijd ‘verse’ informatie beschikbaar
Met de NPS methodiek bevraag je jouw klanten, vlak nadat er een contactmoment is geweest of een deelproces is afgesloten. Vanaf de aankoopbeslissing tot aan het nazorgproces. En alles wat daartussen zit. Je weet tijdig en precies waar de schoen wringt en waar je de processen kunt verbeteren.

3. Je 'repareert' de klantrelatie op tijd
Wacht niet tot de sleutel is overhandigd. Dan is het misschien al te laat. Nee, wanneer je de NPS methodiek gebruikt, ervaar je al vroeg dat de relatie met de klant dreigt af te glijden. Grijp dan in en zorg er voor dat je de relatie herstelt. En wacht niet tot het einde van het project, wanneer er misschien niets meer te redden valt.

4. Met NPS op naar een positieve ‘flow‘
Het is gewoon een feit. Wanneer men heeft ingezet op ‘enthousiaste klanten’, brengt dat heel wat teweeg binnen een organisatie. Niet alleen maar inzetten op wat er fout is gegaan, maar vooral eens kijken waar jouw klanten nou zo enthousiast van worden. Het resultaat is enthousiaste medewerkers die dat ook nog eens uitstralen naar jouw klanten. Dubbele winst.

Vraag het de klant eens
Laten we eerlijk zijn; de enige die echt weet hoe je functioneert, is de klant. Ongetwijfeld was hij vaak tevreden. Maar misschien is die houding de laatste tijd omgeslagen, zonder dat je er erg in had. Het zou toch mooi zijn om te weten wat je moet doen om deze klant enthousiast te houden.

---------------------------------------
Klanten Vertellen

Marieke Mentink - Adjunt directeur van Dura Vermeer Hengelo vertelt hoe zij NPS inzetten binnen hun bouwbedrijf. Lees meer.....


Net Promoter, NPS, and Net Promoter Score are trademarks of Satmetrix Systems, Inc., Bain & Company, and Fred Reichheld.